Terminologiset sanastot
fi        asiointi
sv       ärendehantering
määritelmä
palvelua hakevan tai käyttävän tahon tai tämän edustajan ja palvelunantajan välinen kanssakäyminen asian vireille saattamiseksi tai hoitamiseksi
huomautus
Asiointi voi olla reaaliaikaista tai ei-reaaliaikaista. Se voi myös olla digitaalista tai tapahtua ilman digitaalisia välineitä. Asiointi voi olla paikan päällä tapahtuvaa läsnäasiointia tai etäasiointia.
Asiointi ja palvelu ovat eri käsitteitä, mutta liittyvät toisiinsa. Käsitettä asiointi käytetään tilanteissa, joissa korostetaan palveluihin hakeutumisen ja asioinnin tapoja asiakkaan näkökulmasta. Asiointi on asiakkaan aktiivista toimintaa. Silloin kun korostetaan palvelunantajan näkökulmaa ja sitä, miten sosiaali- ja terveyspalveluja tarjotaan asiakkaille, käytetään käsitettä palvelu. Palvelunantaja on asettanut palvelun tarjolle, mutta tietyllä hetkellä sillä ei välttämättä ole yhtään käyttäjää.
definition
samverkan mellan tillhandahållaren av tjänster och parten som söker sig till eller använder en tjänst eller partens företrädare i syfte att inleda eller sköta ett ärende
anmärkning
Ärendehanteringen kan ske i realtid eller icke-realtid. Den kan också ske digitalt eller utan digitala verktyg. Ärendehanteringen kan genomföras på plats på en mottagning eller i form av ärendehantering på distans.
Ärendehantering och tjänst är olika begrepp, men de har en koppling till varandra. Begreppet ärendehantering används i situationer där man betonar hur man söker sig till tjänster och hanterar ärenden ur kundens synvinkel. Ärendehantering är en aktiv handling som utförs av kunden. När man betonar synvinkeln för tillhandahållaren av tjänster och hur socialservice och hälso- och sjukvårdstjänster erbjuds till kunder används begreppet tjänst. Tillhandahållaren av tjänster erbjuder en tjänst, men den behöver inte nödvändigtvis ha några användare vid en given tidpunkt.
Käsitekaavio: Palvelu ja asiointi.
Lähde:
  
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen sanasto (THL, 01.03.2024)
  
automaattisesti kootut käsitesuhteet
Hierarkkinen alakäsite: digitaalinen asiointi