Terminologiset sanastot
fi        osaamistavoite (2); ~ osaamistavoitteet pl (2)
sv       mål n för kunnandet (2)
en      key competence requirement
määritelmä
yleissivistykseen liittyvien sekä yhteiskunnan ja työelämän yleisten osaamistarpeiden pohjalta muodostettu tavoite, joka kunkin yhteisen tutkinnon osan osalta tai kunkin työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen osan osalta ilmaisee, mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän tai osaavan tehdä
huomautus
Osaamistavoitteet (2) on määritelty Opetushallituksen vahvistamissa tutkinnon perusteissa ja työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen perusteissa.
Kuhunkin yhteiseen tutkinnon osaan ja kuhunkin työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen osaan liittyy yleensä useita osaamistavoitteita (2).
Osaamistavoitteet (2) määritetään hallittavina tietoina, taitoina ja pätevyytenä.
Käsitettä osaamistavoite (2) käytetään ammatilliseen perustutkintoon kuuluvissa yhteisissä tutkinnon osissa sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen osissa; vrt. käsite ammattitaitovaatimus, jota käytetään ammatillisissa tutkinnon osissa.
Osaamistavoitteet (2) on määritelty Opetushallituksen vahvistamissa tutkinnon perusteissa. Kuitenkin yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet voivat olla myös ammatillisen koulutuksen järjestäjän päättämiä muita valinnaisia osaamistavoitteita, jotka tukevat kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä tavoitteita.
osaamistavoitteet (2) (monikko): Monikkomuotoinen osaamistavoitteet-termi viittaa kokoelmaan osaamistavoitteita (2); yleensä termillä viitataan yhden yhteisen tutkinnon osan tai yhden työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen osan osaamistavoitteiden (2) kokonaisuuteen tai kokonaisen ammatillisen perustutkinnon tai valmentavan koulutuksen osaamistavoitteiden (2) kokonaisuuteen.
Vrt. osaamistavoitteet (1).
Käsitteen tunnus: c1648
Luokitus:
  
ammatillinen koulutus
  
Käsitekaaviot: Ammatillisten tutkintojen rakenne, Osaamistavoitteet ja Henkilökohtaistaminen ammatillisessa koulutuksessa.
Lähde:
  
Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 3. laitos (OKM, 2024:13) – PDF