fi arviointi (2); oppilaan arviointi; opiskelijan arviointi; opintosuorituksen arviointi <korkeakoulut>; > arvostelu
sv bedömning (1); elevbedömning <oppilaan arviointi>; bedömning av eleven <oppilaan arviointi>; bedömning av den studerande <opiskelijan arviointi>; bedömning av studieprestationer <opintosuorituksen arviointi korkeakouluissa>
inte: utvärdering (2); evaluering (2)
en assessment (1); student assessment <oppilaan tai opiskelijan arviointi>; > assessment of learning; > assessment of learning outcomes <oppimistulosten arviointi>; > assessment for learning <formatiivisessa arvioinnissa>; > marking <arvostelu>; > grading <arvostelu>
rather than: pupil assessment <oppilaan arviointi>
not: evaluation (2)
huomautus
Perusopetuslain (628/1998) mukaan oppilaan arvioinnissa arvioidaan oppilaan oppimista, työskentelyä, käyttäytymistä ja opintosuorituksia.
Arviointia (2) voidaan tehdä opintojen aikana ja opintojen päättyessä (nk. päättöarviointi). Opintojen aikaista arviointia (2) on esimerkiksi kokeen tai tentin pisteyttäminen ja kurssiarvosanan antaminen.
arvostelu: Termiä arvostelu käytetään suppeammassa merkityksessä; esimerkiksi kokeen arvostelu.
assessment (1): Englannin termi assessment viittaa tavoitteen ja tuloksen vertailuun mittausten perusteella, joten se voidaan kääntää suomeksi paitsi sanalla ”arviointi”, myös sanalla ”mittaaminen”.
assessment / evaluation: Kun on kyse yksilön oppimisen, osaamisen tai oppimistulosten arvioinnista (2), englannin kielessä käytetään termiä assessment, ei evaluation. Englannin termi evaluation tarkoittaa arvottavaa analyysia, ja koulutuksen alalla evaluation liittyy lähinnä järjestelmän tason arviointiin (1) (esimerkiksi koulutuksen arviointi).
assessment / evaluation: Esimerkki englannin termien evaluation ja assessment käytöstä opetus- ja koulutusalalla:
fi: Tämän oppimisen ja osaamisen arviointiin perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa kohdentuneen arvioinnin tarkoituksena on [--].
en: The purpose of this evaluation focusing on the assessment of learning and competence in comprehensive school education and general upper secondary education is to [--].
pupil assessment: Oppilaan arvioinnista suositetaan käyttämään englanninkielistä vastinetta student assessment vastineen pupil assessment sijaan. Termiä pupil assessment voidaan kuitenkin käyttää EU-yhteyksissä, ks. tarkemmin käsitteen oppilas kohdalta.
Käsitteen tunnus: c594
Luokitus: | | perusopetus, ammatillinen koulutus, lukiokoulutus, korkeakoulut arviointi |
| |
Lähde: | | Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 3. laitos (OKM, 2024:13) – PDF |
| |
automaattisesti kootut käsitesuhteet
Hierarkkinen yläkäsite: arviointi (1)
Käsitteet samalla hierarkiatasolla: kansallinen arviointi, paikallinen arviointi, ulkoinen arviointi, itsearviointi (1), vertaisarviointi (1), systemaattinen arviointi, diagnostinen arviointi, summatiivinen arviointi, koulutuksen arviointi, oppimistulosten arviointi, otantaperustainen arviointi, kriteeriperustainen arviointi, teema-arviointi ja laadun arviointi
fi arviointi (1)
sv utvärdering (1); evaluering (1); > bedömning (2) <oppijan tai opintosuorituksen arviointi>
en evaluation (1); > assessment (2) <oppijan, oppimisen tai opintosuorituksen arviointi>
määritelmä
tarkastelun kohdetta koskevan tiedon analysointi ja tulkitseminen ja niiden pohjalta tehtävä kohteen arvottaminen
Arviointi (1) voi kohdistua esimerkiksi toiminnan tai sen tulosten laatuun tai tehokkuuteen.
utvärdering / bedömning: Ruotsin kielessä terminkäyttö poikkeaa suomen kielestä. Tässä määritellystä yläkäsitteestä arviointi (1) sekä käsitteestä koulutuksen arviointi käytetään termiä utvärdering, kun taas mm. käsitteistä oppilaan arviointi, opiskelijan arviointi ja opintosuorituksen arviointi (ks. arviointi (2)) käytetään termiä bedömning.
assessment (2): Englannin termi assessment (2) viittaa ennen kaikkea mittausten perusteella tehtävään tavoitteen ja tuloksen vertailuun, ja suomeksi assessment käännetään usein sanalla mittaaminen. Termiä assessment käytetään myös käsitteen oppilaan arviointi / opiskelijan arviointi / opintosuorituksen arviointi (ks. arviointi (2)) englanninkielisenä vastineena.
Käsitteen tunnus: c750
Luokitus: | | yhteinen/yleinen arviointi |
| |
Lähde: | | Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 3. laitos (OKM, 2024:13) – PDF |
| |
automaattisesti kootut käsitesuhteetHierarkkiset alakäsitteet:
arviointi (2),
kansallinen arviointi,
paikallinen arviointi,
ulkoinen arviointi,
itsearviointi (1),
vertaisarviointi (1),
systemaattinen arviointi,
diagnostinen arviointi,
summatiivinen arviointi,
koulutuksen arviointi,
oppimistulosten arviointi,
otantaperustainen arviointi,
kriteeriperustainen arviointi,
teema-arviointi ja
laadun arviointi
fi koulutuksen arviointi; < arviointi (3)
en evaluation of education; < evaluation (3)
huomautus
Koulutuksen arviointi koskee kaikkia koulutusasteita. Koulutuksen arvioinnilla pyritään tukemaan koulutuksen (1) toteuttamista ja kehittämistä ja parantamaan oppimisen edellytyksiä.
Käsitteen tunnus: c642
Luokitus: | | yleinen/yhteinen, perusopetus, lukiokoulutus, ammatillinen koulutus, korkeakoulut arviointi |
| |
Lähde: | | Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 3. laitos (OKM, 2024:13) – PDF |
| |
automaattisesti kootut käsitesuhteetHierarkkinen yläkäsite:
arviointi (1)
Käsitteet samalla hierarkiatasolla:
arviointi (2),
kansallinen arviointi,
paikallinen arviointi,
ulkoinen arviointi,
itsearviointi (1),
vertaisarviointi (1),
systemaattinen arviointi,
diagnostinen arviointi,
summatiivinen arviointi,
oppimistulosten arviointi,
otantaperustainen arviointi,
kriteeriperustainen arviointi,
teema-arviointi ja
laadun arviointi
fi arviointi
sv utvärdering; bedömning <oftast på förhand>; evaluering
en evaluation; assessment; > review; > appraisal; > ex-ante evaluation; > ex-post evaluation
määritelmä
toiminta, jossa tuotetaan laadullinen tulkinta kohteesta
huomautus
Laadullinen tulkinta voi koskea ensinnäkin kohteen arvon määrittämistä, kuten sitä, kuinka onnistuneena toimintaa pidetään. Toiseksi laadullinen tulkinta voi liittyä kohteen luonteen kuvaamiseen, kuten siihen, millä tavalla toiminnan vaikutukset ovat syntyneet.
Valtionavustuksen hakija tai saaja tekee tai teettää arviointia esimerkiksi osana oman toimintansa vaikuttavuuden kehittämistä. Esimerkiksi järjestö voi arvioida, miten sen ikääntyneille järjestämällä ystävätoiminnalla on saavutettu tavoitteeksi asetettu vaikutus eli se, että osallistujien yksinäisyyden tunne vähentyy. Jos osallistujien yksinäisyyden tunne ei ole vähentynyt toivotusti, toimintaa kehitetään arvioinnissa saadun ymmärryksen avulla.
Termeistä: Seuranta tarkoittaa eri asiaa kuin arviointi, eikä seuranta-sanaa (sv: uppföljning, en: monitoring) pidä siksi käyttää arvioinnin merkityksessä. Seurannassa kerättyä tietoa voidaan hyödyntää arvioinnissa.
Termeistä: Arviointi-sanaa (sv: utvärdering, bedömning, evaluering, en: evaluation, assessment) käytetään monessa merkityksessä. Valtionavustustoiminnan yhteydessä arviointi-termiä suositetaan käytettäväksi tässä määritellyssä, toiminnan luonnetta kuvaavassa merkityksessä. Kun kuvataan toiminnan toteuttamista, suositetaan sen sijaan käytettäväksi tarkempia käsitteitä ja termejä arviointiprosessi (sv: utvärderingsprocess, en: evaluation proces, assessment process) tai arviointitarkastelu (sv: analys som ingår i utvärderingsprocess, analys som ingår i bedömningsprocess, en: evaluative analysis).
Termeistä: Ruotsin bedömning-termillä viitataan yleensä suunnitteilla olevaan toimintaan, kun taas utvärdering-termillä viitataan nykyiseen tai jo toteutuneeseen asiaan.
Termeistä: Englannin review-termiä suositetaan käytettäväksi valtionavustushakemusten arvioinnin yhteydessä. Appraisal-termiä voidaan käyttää toiminnan tai suunnitelman yleiseen arviointiin ennen rahoituspäätöksen tekemistä. Ex-ante evaluation viittaa arviointiin, joka tehdään ennen toiminnan toteuttamista. Ex-post evaluation puolestaan viittaa toiminnan jälkeen tehtävään arviointiin.
definition
verksamhet där man tar fram en kvalitativ tolkning av ett objekt
anmärkning
En kvalitativ tolkning kan för det första gälla värderingen av ett objekt, såsom hur lyckad man anser verksamheten vara. För det andra kan en kvalitativ tolkning gälla en beskrivning av objektets natur, såsom på vilket sätt verksamhetens effekter har uppkommit.
Den som ansöker om statsunderstöd eller mottagaren av statsunderstöd gör eller låter göra en utvärdering till exempel som en del av utvecklingen av den egna verksamhetens genomslag. Till exempel kan en organisation utvärdera hur den vänverksamhet för äldre personer som den ordnar har uppnått den effekt som ställts upp som mål, dvs. att deltagarna känner sig mindre ensamma. Om deltagarnas känsla av ensamhet inte har minskat på önskat sätt, utvecklas verksamheten utifrån den förståelse som utvärderingen har gett.
Om termerna: Uppföljning betyder inte samma sak som utvärdering och ordet uppföljning (fi: seuranta, en: monitoring) ska därför inte användas i betydelsen utvärdering. Den information som samlats in vid uppföljning kan utnyttjas vid utvärdering.
Om termerna: Termen utvärdering (fi: arviointi, en: evaluation, assessment) används i många betydelser. I samband med statsunderstödsverksamhet rekommenderas att termen utvärdering används i den betydelse som avses här för att beskriva verksamhetens karaktär. När man beskriver genomförandet av verksamheten rekommenderas att man använder de exaktare begreppen och termerna utvärderingsprocess (fi: arviointiprosessi, en: evaluation process, assessment process) eller analys som ingår i utvärderingsprocess (fi: arviointitarkastelu, en: evaluative analysis).
Om termerna: Termen bedömning används oftast om bedömning som gäller planerad verksamhet, medan termen utvärdering oftast används om utvärdering av något befintligt eller genomfört.
Om termerna: Det rekommenderas att den engelskspråkiga termen review används i samband med ansökningar om statsunderstöd. Termen appraisal kan användas för allmän utvärdering av en verksamhet eller plan innan finansieringsbeslut fattas. Ex-ante evaluation hänvisar till utvärdering som görs innan verksamheten genomförs. Ex-post evaluation å andra sidan hänvisar till utvärdering som görs efter verksamheten.
definition
activity producing a qualitative interpretation of a subject
note
Firstly, a qualitative interpretation may involve deciding the value of the subject, for example how successful the activity is considered to be. Secondly, a qualitative interpretation may involve describing the nature of the subject, such as how the effects of the activity were produced.
A government grant applicant or recipient may also carry out or commission evaluation, for example to improve the ability to have an effect of its own activities. An organisation may evaluate how its friendship activities for older people have achieved the effect, set as an objective, of alleviating the feeling of loneliness among participants. If loneliness among the participants has not been reduced as expected, the activity is developed through the understanding gained from the evaluation.
Term note: Monitoring is not the same as evaluation and the word 'monitoring' (fi: seuranta, sv: uppföljning) should not be used in that sense. Information gathered through monitoring can be used for evaluation.
Term note: 'Evaluation' and 'assessment' (fi: arviointi, sv: utvärdering, bedömning) are used in several senses. For the purposes of government grant activities, they should be used in the sense defined here, describing the qualitative nature of the activity. When describing the implementation of the activity, more precise concepts and terms of 'evaluation process' (fi: arviointiprosessi, sv: utvärderingsprocess) or 'evaluative analysis' (fi: arviointitarkastelu, sv: analys som ingår i utvärderingsprocess, analys som ingår i bedömningsprocess) should be used instead.
Term note: In Swedish, 'bedömning' usually refers to activities that are being planned, while 'utvärdering' refers to activities that are ongoing or have already happened.
Term note: For the purpose of evaluating government grant applications, the term 'review' should be used. 'Appraisal' may refer to an overall assessment of an activity or plan before any decisions on financing are made. The term 'ex-ante evaluation' refers to an evaluation carried out before the action is implemented, and the term 'ex-post evaluation' can be used for an evaluation carried out after the action has been completed.
Lähde: | | Valtionavustustoiminnan sanasto, 2. laajennettu laitos (VM, 2023) – PDF |
| |
fi arviointi
huomautus
Tietokomponentin tyyppi: luokka