Terminologiset sanastot
fi        osaamisen tunnistaminen
sv       identifiering av kunnande
en      identification of prior learning; identification of learning; identification of competence
määritelmä
toimenpide, jossa koulutustoimija selvittää hakijan, oppilaan tai opiskelijan esittämien asiakirjojen ja muiden mahdollisten selvitysten perusteella hänen osaamisensa sekä muut lähtökohtansa suhteessa vaatimuksiin ja tavoitteisiin
huomautus
Ammatillisessa koulutuksessa tapahtuvan osaamisen tunnistamisen yhteydessä ’osaaminen’ viittaa myös ammattitaidon hankkimistavasta riippumattomaan osaamiseen, josta oppijalla ei ole asiakirjoja, jotka riittävästi ilmaisisivat taidon tason vastaavuutta tutkinnon perusteissa määrättyjen ammattitaitovaatimusten tai osaamistavoitteiden (2) kanssa.
Ammatillisessa koulutuksessa tapahtuvan osaamisen tunnistamisen yhteydessä koulutuksen järjestäjän edustaja selvittää hakijan tai opiskelijan saavuttaman osaamisen erilaisin menetelmin, mukaan lukien verkkosivusto www.osaan.fi. Niiltä osin kuin todennettu osaaminen vastaa suoritettavan tutkinnon osia tai yhteisten tutkinnon osien osa-alueita, osaaminen tunnustetaan osaksi tutkintoa. Jos opiskelijalla on asiakirjojen tai muiden selvitysten perusteella osaamista, jonka perusteella tutkinto, tutkinnon osa tai yhteisten tutkinnon osien osa-alue on mahdollista suorittaa ilman osaamisen hankkimista, koulutuksen järjestäjän tulee ohjata opiskelija osoittamaan osaamisensa (ks. osaamisen osoittaminen). Osaaminen osoitetaan vain siltä osin, kuin sitä ei ole aiemmin arvioitu ja todennettu.
identification of prior learning: Englannin termi identification of prior learning on peräisin Euroopan unionin teksteistä, mutta nykyisin sitä käytetään laajemminkin. Termin ilmaus ”prior learning” ei viittaa siihen, että tunnistettavan osaamisen täytyisi olla hankittu esimerkiksi ennen koulutuksen (2) aloittamista, vaan siihen, että osaaminen on aina hankittu ennen tunnistamistoimenpidettä.
Ks. myös osaamisen tunnustaminen, osaamisen arviointi (2).
Käsitteen tunnus: c628
Luokitus:
  
ammatillinen koulutus, lukiokoulutus, korkeakoulut
  
Käsitejärjestelmäkaaviot: Henkilökohtaistaminen ammatillisessa koulutuksessa ja Suoritusten hyväksilukeminen, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.
Lähde:
  
Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 3. laitos (OKM, 2024:13) – PDF
  
automaattisesti kootut käsitesuhteet
Koostumussuhteinen yläkäsite: henkilökohtaistaminen
Koostumussuhteiset vieruskäsitteet: ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista poikkeaminen, hakeutumisen henkilökohtaistaminen, tutkinnon suorittamisen henkilökohtaistaminen, tarvittavan ammattitaidon hankkimisen henkilökohtaistaminen ja osaamisen tunnustaminen