Terminologiset sanastot
fi        arviointikriteeri; arvioinnin kriteeri <ammatillinen koulutus>; arviointiperuste <lukiokoulutus>
sv       bedömningskriterium n; utvärderingskriterium n; kriterium n för bedömning; kriterium n för utvärdering
en      > evaluation criterion <arvioinnin (1) kriteeri>; > assessment criterion <arvioinnin (2) kriteeri>
määritelmä
peruste, jonka avulla arvioinnin (1) tai arvioinnin (2) kohteen tai kohteiden arvo, tila tai keskinäinen järjestys määritetään
huomautus
Arvioinnissa (1) ja arvioinnissa (2) käytetään usean arviointikriteerin kokonaisuutta.
Toiminnan arvioinnissa (1) arviointikriteerit kertovat millaista toimintaa, tulosta tai laatutasoa tavoitellaan.
Arviointikriteeri on varhaiskasvatuksessa laatuindikaattoria tarkemmin määrittävä tai erotteleva ominaisuus.
Oppilaan tai opiskelijan arvioinnissa (2) arviointikriteerit määrittelevät eri arvosanoihin vaadittavan osaamisen tason. Arviointikriteerit on määritelty esimerkiksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa. Vertaa päättöarvioinnin kriteeri.
Ammatillisessa koulutuksessa arvioinnin kriteereitä ovat osaamisen arvioinnissa (2) käytettävät kuvaukset kunkin arvosanan edellyttämästä osaamisesta. Määritelmässä mainittu ”kohteiden keskinäisen järjestyksen määrittäminen” ei päde ammatilliseen koulutukseen, sillä ammatillisessa koulutuksessa arvioinnin (2) tarkoitus on osoittaa opiskelijan osaamisen taso suhteessa ennalta määrättyihin arvioinnin kriteereihin, ei esimerkiksi asettaa opiskelijoita paremmuusjärjestykseen.
evaluation criterion: Esimerkki termin käytöstä: ”One evaluation criterion used in evaluating learning outcomes is the number of students who enter higher education.”
assessment criterion: Esimerkki termin käytöstä: ”When assessing a pupil’s knowledge and skills for the purpose of issuing reports and certificates, assessment criteria derived from the objectives defined in the core curriculum are used.”
Käsitteen tunnus: c613
Luokitus:
  
yleinen/yhteinen, varhaiskasvatus, perusopetus, ammatillinen koulutus, lukiokoulutus
arviointi
  
Käsitejärjestelmäkaaviot: Oppijan oppimisen, osaamisen ja oppimistulosten arviointi, Arviointi ja Laatukäsitteitä.
Lähde:
  
Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 3. laitos (OKM, 2024:13) – PDF
  
automaattisesti kootut käsitesuhteet
Hierarkkinen alakäsite: päättöarvioinnin kriteeri