Terminologiset sanastot
<esiopetus, perusopetus>
fi        erityinen tuki (1)
sv       särskilt stöd n (1)
en      special support (1); ~ decision for a student to receive special support <erityisen tuen päätös, perusopetuksessa>
määritelmä
tuki, jota annetaan esiopetuksessa olevalle lapselle tai perusopetuksen oppilaalle, jonka kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi tehostetun tuen (1) avulla
huomautus
Esi- ja perusopetuksessa peruste sille, että oppija kuuluu erityisen tuen (1) piiriin, voi olla esimerkiksi vammaisuus, sairaus, kehityksessä viivästyminen tai tunne-elämän häiriö.
Perusopetuslain (628/1998, 17 §) mukaan erityinen tuki (1) muodostuu erityisopetuksesta (1) ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta.
Erityisen tuen (1) antamiseksi opetuksen järjestäjän tulee tehdä kirjallinen päätös. Erityisopetus (1) ja oppilaan saama muu tuki muodostavat järjestelmällisen kokonaisuuden. Käytettävissä ovat kaikki perusopetuslain mukaiset tukimuodot. Erityinen tuki (1) järjestetään joko yleisen oppivelvollisuuden tai pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä. Erityistä tukea saava oppilas opiskelee joko oppiaineittain tai toiminta-alueittain. Mikäli oppilas opiskelee oppiaineittain, hän opiskelee eri oppiaineissa joko yleisen tai yksilöllistetyn oppimäärän mukaisesti.
Perusopetuksen erityistä tukea (1) varten oppilaasta tehdään pedagoginen selvitys, minkä jälkeen tehdään erityistä tukea (1) koskeva hallintopäätös (nk. erityisen tuen päätös, engl. decision for a pupil to receive special support).
Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, josta käy ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen (1) ja muun tuen antaminen.
special support: Tämän käsitteen englanninkieliseksi vastineeksi on vakiintunut special support. Täsmällisempi termi olisi special educational support. Kannattaa huomata, että vaikka englannin termi special support on varsin geneerinen, Suomen käsitteen erityinen tuki piiriin kuuluu ainoastaan oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvä tuki.
special-sanan käytöstä: YK:n syrjimättömän kielen opas UN Disability-Inclusive Communications Guidelines suosittelee, että henkilöön viittaavan special-sanan käytöstä luovutaan. YK:n Geneven maatoimisto tarkentaa omissa ohjeissaan (Disability-Inclusive Language Guidelines), että special-sanan käytöstä luovutaan myös esimerkiksi opetusryhmien nimissä. Opetus- ja koulutussanaston kolmas laitos sisältää edelleen näissä suosituksissa vältettävinä pidettyjä ilmaisuja. Suositukset otetaan huomioon jatkotyössä.
Käsitteen tunnus: c512
Luokitus:
  
esiopetus, perusopetus
  
Käsitekaavio: Oppimisen, koulunkäynnin ja opiskelun tuki perusopetuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa.
Lähde:
  
Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 3. laitos (OKM, 2024:13) – PDF