Terminologiset sanastot
fi        osaamistavoitteet pl (1); osaamisen tavoitteet pl
sv       lärandemål n pl <korkeakoulut>; mål n pl för kunnandet (1) <ammatillinen koulutus>
en      learning outcomes pl (1); intended learning outcomes pl <kun tarvitaan tehdä ero osaamistavoitteet vs. oppimistulokset> (new term); defined learning outcomes pl <kun tarvitaan tehdä ero osaamistavoitteet vs. oppimistulokset> (new term); learning objectives
määritelmä
tavoitteet, jotka ilmaisevat, mitä opiskelijan odotetaan oppimiseen osallistumisen jälkeen tietävän, ymmärtävän tai osaavan tehdä
huomautus
Koulutuksen (1) alan eurooppalaisen yhteistyön avulla on otettu laajasti käyttöön osaamistavoitteiden (1) kuvaaminen. Osaamista voidaan kuvata sekä koulutuksellisena että ammatillisena tavoitteena.
Vertaa käsitettä osaamistavoitteet (1) lähikäsitteeseen oppimistulokset. Osaamistavoitteilla (1) tarkoitetaan sitä, mitä opiskelijan odotetaan opintojakson tai -kokonaisuuden suoritettuaan tietävän, ymmärtävän tai osaavan tehdä. Oppimistuloksilla taas tarkoitetaan samaa kuin termillä saavutetut osaamistavoitteet eli sitä tietämistä, ymmärtämistä ja osaamista, jonka opiskelija on oppimistyönsä tuloksena opintojakson tai -kokonaisuuden suoritettuaan saavuttanut. Osaamistavoitteet (1) -käsite esiintyy esimerkiksi yliopistojen opintojaksokuvauksissa; oppimistulokset taas esimerkiksi PISA-tulosten yhteydessä.
Ammatillisessa koulutuksessa käytetään yhteisten tutkinnon osien ja valmentavan koulutuksen osien kohdalla geneerisen käsitteen osaamistavoitteet (1) sijaan käsitettä osaamistavoite (2). Ammatillisten tutkinnon osien kohdalla vastaava käsite on ammattitaitovaatimus.
lärandemål: Ruotsin käsitteen lärandemål voidaan hahmottaa koostuvan suppeammista käsitteistä, kuten kunskapsmål, färdighetsmål ja attitydmål.
learning outcomes (1), intended learning outcomes, defined learning outcomes: Termiä learning outcomes käytetään kahden eri käsitteen englannin vastineena: yhtäältä osaamistavoitteet (1) ja toisaalta oppimistulokset. (Sanan outcome(s) perusmerkitys englannin kielessä on ’tulos’, ’tulokset’.) Mikäli mahdollista, onkin suositettavaa käyttää tarkempia englanninkielisiä vastinetermejä, jotka kuvaavat, kummasta käsitteestä on kyse: osaamistavoitteista (1) vastinetta ”intended learning outcomes” tai ”defined learning outcomes” ja oppimistuloksista vastinetta ”achieved learning outcomes”.
Käsitteen tunnus: c303
Luokitus:
  
ammatillinen koulutus, korkeakoulut
  
Käsitejärjestelmäkaaviot: Koulutustarjonta ja opetustarjonta ja Osaamistavoitteet.
Lähde:
  
Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 3. laitos (OKM, 2024:13) – PDF